Gemaskerde sociale mode activist

Door: Tara Koppenol, Formats

Tussen de honderden modelabels die de afgelopen februari en maart in New York, Londen, Milaan en Parijs showden, zat er één die in Londen honderd procent gerecyclede mode presenteerde: Jonathan ‘JJ’ Hudson. de Brit showt al sinds begin jaren negentig onder de naam NOKI (een anagram en woordspeling op IKON) gerecyclede sportswear die hij toen al streetcouture noemde. Afgelopen februari presenteerde hij zijn nieuwe label Noki House of Sustainability (NHS) waarmee hij mensen hoopt aan te zetten en te inspireren tot het customizen en recyclen van oude kleding. Het draait bij Noki in eerste instantie om die boodschap, het verkopen van kleding is niet het doel. Zijn opvallende kleding is zo nu en dan te koop in de hippe Londense winkels al Side by Side en Kokon To Zai (ook in Parijs).

JJ. Hudson/ Noki werkt in de jaren tachtig als MTV-presentator en als stylist van popbands. In samenwerking met Adidas recyclede hij oude Adidas stoffen en zijn ontwerpen stonden in The Face en Dutch. Wegens een ernstig motorongeluk in 2002 werd het even stil rondom de King of Customization. Na zijn herstel nam hij om geld te verdienen een baantje bij een kledingrecyclebedrijf. Voor Noki het paradijs. ‘Ik ontwierp toen nieuwe outfits in mijn hoofd.’ De afgelopen twee jaar werkte hij zijn ideeën uit. Door de huidige interesse voor milieuvriendelijke mode wordt hij in Engeland onthaald als held. Vies van high-fashion is hij niet. Als consultant werkte hij onlangs voor het snel rijzende Britse label Luella, van ex-Chloé ontwerpster Luella Bartley.

Agelopen februari schotelde de sociale-mode-activist de modepers een freaky collectie voor waarin bewerkte en gescheurde T-shirts met prints als sportlogo’s uit de jaren tachtig de boventoon voerden. de styling was hysterisch: bont geblokte en gestreepte lange kousen, hoge hakken met puntige spikes, woest gekleurde carnavals pruikenen modellenhoofden die deelswaren bedekt met sjaals en mondkapjes.

Noki, wiens motto is: ‘weggooien zorgt voor vernieuwing,’ struint tweedehandskledingwinkels specifiek af naar kleding die oogt alsof die flink door de mangel is gehaald. ‘Dat kleding rauw en gedragen is boeit me meer dan dat het oud is’, zegt Noki die volgens de London Fashion Week lijdt aan MMS, ook bekend als het Martin Margiela Syndroom – hij wil nooit gefotografeerd worden. In het openbaar is hij altijd gemaskerd.

Noki’s handelskenmerk is “mothing”, het aanbrengen van stofbeschadigingen die lijken op motten- of kogelgaten. Ook bewerkt hij graag afdankertjes met stiften en spuitbussen met graffitiachtige teksten als resultaat.

Door te showen tijdens de mediatrekkende London Fashion Week hoopt Noki aandacht te vestigen op zijn plan om een opleidingscentrum in duurzame mode op te richten: Noki House of Sustainability. Dit moet volgens hem dé plek worden waar studenten duurzaamheid in actie kunnen zien, een soort modern couturehuis dat vodden en afdankertjes gebruikt.

Leave a comment