Bio baby & kidsmode online

Door: Tara Koppenol – Formats

Het klinkt alsof het al bestond, een webwinkel met baby- en kinderkledingmerken die zo duurzaam en milieuvriendelijk mogelijk produceren. En toch was er zo’n site nog niet. Esther van Nispen opende onlangs Nikabella.nl, een onlinestore met merken als Kidscase, Katvig, boontje en La Nana. Op het Deense Katvig na, allemaal Nederlandse labels, maar dat is toeval, zegt van Nispen.

Van Nispen ( 38 ) kwam op het idee omdat ze graag iets voor haar zelf wilde beginnen, maar dan wel iets dat er nog niet was. Ze kwam wel webwinkels tegen die duurzaam gemaakte kinderkleding verkopen, maar volgens haar heeft er niet één alleen maar verantwoorde merken. Als voorbeeld diende ook Nikuhiva, de Amsterdamse ‘groene’ modewinkel van tv-presentatrice Floortje Dessing. Van Nispen volgde een communicatie opleiding aan de Amsterdamse SRM (Stichting voor Reclame en Marketingonderwijs).

Op haar zoektocht naar verantwoorde merken op de kinderbeurs de Kleine Modefabriek ontdekte Van Nispen dat de spoeling dun was. De paar die ze vond waren aangesloten bij Made By, en reageerden afwachtend. Ze waren wel heel enthousiast over het initiatief, maar over het concept webwinkel waren ze minder laaiend. ‘Dat is blijkbaar een lastig gebied. Iedereen wilde eerst voorbeelden zien en ervan overtuig zijn dat mijn webwinkel niet werd gemaakt op een zolderkamertje door een goedbedoelende huisvrouw.’ Van Nispen hield contact, liet een huisstijl ontwerpen, een site-opzet maken en toonde daarmee aan dat ze het professioneel aanpakte. Daarna kon ze drie merken aan zich binden. Met Imps & Elf is ze in onderhandeling. ‘Ze zijn positief. Door substantieel een half jaar van te voren in te kopen laat ik zien dat ik serieus ben.’

Van Nispen vindt het moeilijk de overlevingskansenvan haar jonge biomodebedrijf in te schatten. ‘Het aantal webwinkels groeit enorm, de concurrentie neemt toe.’ Niet alleen van webwinkels, ook H&M verkoopt steeds meer goedkope bio-baby- en kinderkleding. Van Nispen hecht daarom aan service. ‘Het is belangrijk alle artikelen goed te laten zien, ook de achterkant en bijzondere details.’

Aan een ‘echte’ winkelmet duurzame mode heeft ze geen behoefte. ‘Ik richt me nu op een veel groter gebied. De eerste bestellingen komen binnen en dat is een goed teken.’

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s