View on growth of fashion

Hi All,
This is an article I’ve written in the first period about Recycling Trends.
Sorry its only in Dutch.

View on growth of fashion

Wat beïnvloed het modebeeld? Wie bepalen de trends en wat er uiteindelijk ‘op de paspop’ belandt ?

MODE IS ER ALTIJD
Kleding is een belangrijke en niet weg te denken levensbehoefte. Tenzij je een nudist bent. Een eigen kledingstijl bepalen is een uiting van je imago, individualiteit en groepsidentiteit. Terwijl nudisten zich kenmerken door zichzelf bloot geven. Maar dat even ter zijde. Mode is er altijd. Ook al denken sommige mensen dat zij zich hier niet mee bezig houden, dan doen zij dit onbewust wel. Als je ‘s ochtends je sokken aantrekt, dan pak je altijd twee sokken van dezelfde kleur. Want één rode met één gele sok kan toch echt niet? Of je pakt speels bewust een rode en een gele sok, en ben je dus ook met mode bezig.

De bewustwording van deze speelsheid begon langzamerhand te ontstaan in de jaren ’60. Dit is de levendige periode waarin veel met elkaar gecombineerd werd qua materiaal en kleurgebruik. Kortom het legendarische uitbundige tijdperk van het Mixen en Matchen.
Bepaalde kledingvormen gebruikt in het verleden zijn zeer bepalend in het modebeeld van vandaag. Momenteel is er veel streetwear, waar gekleurde comfortabele sweats en fantasierijke graphics te zien zijn. Dit is mede ontstaan door het modebeeld van de jaren ’60 en ’70. Ook de bekende futuristische look met lak en metallic high lights is afgeleid uit de invloedrijke jaren ’60. Met in die tijd de revolutionaire ontwerper Pierre Cardin als grondlegger van de krachtige zogeheten space look.

GERECYCELDE TRENDS
In feite komt alles ‘terug van weggeweest’. Het wordt slechts in een innovatieve context gezet. Maar hoe komt het dat de trends gerecyceld worden? Waar heeft dit mee te maken?
Trendvoorspeller Fons Meanhoudt heeft hier een verklaring voor. Volgens hem is er niets nieuws meer. Daarom grijpt men terug naar het verleden, en dit is een zichzelf voortdurend herhalend proces. Je wordt ouder, wijzer en ook de ontwikkelingen in de maatschappij staan niet stil. Vanuit je huidige visie kijk je op een nieuwe manier naar voorbije periodes. Het bestaande en algemeen aanvaardde van dit moment geeft nieuwe inspiratie, wat je als input gebruikt voor het ontstaan van nieuwe trends.
Deze trends worden bestudeerd en geïnterpreteerd door trendwatchers. Zij hebben het gevoel en de kennis voor het aantonen van beginnende trends. Vervolgens brengen zij dit tot leven, door het te plaatsen in een nieuw concept.

INSPIRATIE LIGT DICHTERBIJ
Fashion designers laten vaak dezelfde ontwikkelingen op de catwalk zien. Zij doen vaak op hetzelfde moment onderzoek naar één en dezelfde trend doordat zij beïnvloed worden door mensen uit hun omgeving en de maatschappij. Dit kan zijn pure dagelijkse kost of een verre intrigerende cultuur. Of juist objectief gezien van een verfrommeld propje op het gras tot de op een bepaalde manier opgehangen transparante gordijn van de over buurvrouw.
In wezen kan alles vertaald worden naar fashion. Niet alleen modegerelateerde onderwerpen zijn inspirerend, maar ook de beweging van de maatschappij. Je hoeft niet ver te zoeken, de grootste inspiratiebron voor het ontdekken van nieuwe dingen ben je vooral jezelf. Het kijken vanuit verschillende standpunten naar een bepaald onderwerp of voorwerp, kan zoveel inspiratie geven voor het ontwikkelen van nieuwe trends. Zoals fashion designer Junya Watanabe zegt: “We move on by believing in our ideas.”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s