Made in China

Hi guys,

I interviewed someone from OxfamNovib about faire trade. So this is my first article!

Enjoy!

Kim

PS. sorry, no English translation.

 

 

Naam: Patrick Klerks
Wat: E-campaigner voor Oxfam Novib
Tip: Werk niet met eikels, en doe dingen omdat je ze leuk
     vindt, en niet omdat je denkt dat je er mee kan scoren.

[Made in China]

Een baan met inhoud.
Natuurlijk! Ik heb het erg naar mijn zin. Elke dag
mag ik werken aan vernieuwende manieren om mensen
te betrekken bij het werk van Oxfam Novib. Hoe zet
je mensen aan het denken over het kopen van eerlijke
producten? En hoe zorg je ervoor dat ze die
vervolgens ook echt gaan kopen? En kan je mensen
ook zover krijgen dat ze anderen aanmoedigen om
het zelfde te doen? En daar word ik dan ook nog
voor betaald!
Ik heb na mijn studie Informatie- en Communicatie-
wetenschappen een bedrijf gestart dat zich richtte
op internetcommunicatie. Ik ben in 2004 op zoek
gegaan naar iets anders: ik wilde graag een baan
waar ik vaker het gevoel zou hebben dat ik met zinnige
dingen bezig ben/was. Ik vond een vacature
van Oxfam Novib in de krant: ze zochten een internet-
campaigner. Ik wist op dat moment niet zoveel van
Oxfam Novib, maar de baanwas me op het lijf geschreven.
Ik heb gesolliciteerd en ben uiteindelijk als laatste
overgebleven (van een groep van wel 60 mensen, ik vond
mezelf toen uiteraard best stoer)
Groene Sint
Ik houd me steeds meer bezig met hele campagnes, terwijl dat
vroeger meestal alleen de internet-onderdelen waren. Eerst
besliste ik of we een animatie of een spelletje op een
website moesten zetten, nu denk ik mee over de manier
waarop we alle interactieve media (Hyves, Flickr, Youtube
enz)in kunnen zetten in een campagne. Zo hebben we vorig
jaar een Hyve opgezet voor de Groene Sint. Deze wilde mensen
stimuleren om eerlijke cadeaus te kopen zoals de eerlijke
chocoladeletter van Tony's Chocolonely chocolade. We hadden
binnen een paar dagen al duizenden vrienden!
Vooral op internet zie je dat alles individualiseert.
Youtube: míjn videos. Flickr: míjn foto's. Hyves: mijn hobbies,
vrienden, muziek. Maar ondertussen zie je dat al deze individuen
samen grotere groepen vormen dan er ooit geweest zijn! In mijn
werk probeer ik dan ook niet als een organisatie te denken, maar
alseen individu, als een persoon. We ondertekenen mails niet met
"In afwachting van uw antwoord verblijven wij, namens Oxfam
Novib..." maar gewoon met "bedankt, doei! Patrick". En als je
onze Groene Sint een krabbel stuurt, heb je grote kans dat ‘ie
wat terugschrijft.
Sweatshop free
Fair Trade is natuurlijk hot op dit moment, maar het is ook een
rage. Ik denk dat het straks vanzelfsprekender wordt om Fair
Trade producten te gebruiken, en dat het niet meer expliciet
vermeld zal worden.
Ook ben ik heel nieuwsgierig naar het gebruik van flexibele
elektronica in kleding! Ik heb een paar hele vette ontwerpen
gezien, jammer dat de techniek nog niet helemaal zover is.
Ik hoop dat de next generation hier iets mee gaat doen!
Ik draag zelf vandaag schoenen van Merrell, gekocht in
Washington omdat mijn andere schoenen uit elkaar vielen.
Merrell ondersteunt organisaties die zich richten op
natuurbehoud, de schoenen bevatten geen kunstmatige stoffen.
Daarnaast nog een T-shirt met een verdrietige robot van
threadless.com. Het shirt is gemaakt door American Apparel,
een bedrijf dat zich erg bezig houdt met "sweatshop free"
produceren, oftewel: goede omstandigheden en fatsoenlijke
lonen voor al hun medewerkers. Verder nog een ruitjesbroek
van H&M, vast heel fout, en een stippentrui van Singly, een
Italiaans surfersmerk, hoe gek dat ook mag klinken.
Ik weet niet altijd waar mijn kleding vandaan komt, hoewel
ik meestal wel kan gokken of iets ‘fout' is of niet. Van een
T-shirt van 3 euro met "Made in China" erop mag je niet al
te veel verwachten, hoewel het overigens zeker niet
onmogelijk is om fair trade kleding uit China te kopen.
Ik koop redelijk bewust mijn kleding en dat is niet altijd
faire trade. Meestal heb ik één keer per jaar een dag waarop
ik mijn hele garderobe uitbreid. Als een kledingstuk fair
trade is, dan zal ik het zeker verkiezen boven een kledingstuk
dat dat níet is, maar het is niet mijn voornaamste reden om
het kopen.
Dikke Hummer
Mijn idealen veranderen zo ongeveer per dag. Ik denk dat ik
graag in een wereld zou leven waarin iedereen verantwoorde-
lijkheidneemt voor zijn of haar acties. Jij wil in een dikke
Hummer rijden?Prima, maar leg je dan wel even aan je kinderen
uit dat zij straksmede dankzij jou in een verrot klimaat
leven? Het zou fijn zijn alsmensen in hun consumptiegedrag
af en toe niet alleen aan zichzelfdenken, maar ook een klein
beetje aan het effect op anderen. Je kaneen chocoladereep
kopen waar kinderen van 5 jaar oud als slaaf aanhebben moeten
werken, je kan ook een reep kopen waar volwassen mensen in
normale omstandigheden aan gewerkt hebben, voor een fatsoenlijk
loon.Kost je 10 cent meer, dat wel.
Sinds ik bij Oxfam Novib werk zijn mijn idealen wel extra hard
veranderd: ik ben wel wat ‘idealistischer' geworden, maar ben nog
geen hippie.


Harde grappen
De "Two Ambassadors" van Stop de derde wereld (www.stopdederdewereld.nl).
Zij hebben het lef om filmpjes te maken met redelijk harde grappen
waarmee de discussie over problemen zoals oneerlijke handel
aangewakkerd wordt. Ze krijgen redelijk wat kritiek (meestal van
mensen die de humor niet snappen) maar ondertussen heeft iedereen
het er mooi wel over!
Er zijn veel sites waarop mensen hun eigen ontwerp kunnen uploaden en
het kunnen laten drukken. Die mensen kunnen natuurlijk eisen dat hun
ontwerp op fair trade katoen gedrukt wordt. En je kan zelf als consument
ook een keertje bij de kassa vragen waar je T-shirt of je broek vandaan
komt. Iedereen kan dus eigenlijk bijdragen aan faire trade!
In mijn werk merk ik dat beeld heel erg belangrijk is vooral onder jongeren.
Ik richt me nu voornamelijk op internet, en daar vind je natuurlijk veel
jongeren (en ook 55 plussers trouwens). We laten onze beelden vaak ontwikkelen
door professionele ontwerpers en merken dat het vooral belangrijk is om via
al je kanalen (internet, tv, op festivals, op posters enz.) een herkenbaar beeld
te gebruiken: mensen moeten het gevoel krijgen dat ze, als ze Oxfam Novib
steunen, deel uit gaan maken van een groep mensen en dat ze echte impact
kunnen hebben.

www.oxfamnovib.nl
2 responses to “Made in China

  1. Ben ik nu beroemd? 😀

  2. ja 😀

Leave a Reply

